Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej – któż to taki?

Przypomnijmy, iż Gmina Więcbork również i w tym roku przystąpiła do realizacji ministerialnego programu, pn. „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”, wdrażanego na terenie gminy od marca 2020 r.

Program finansowany jest ze środków Funduszu Solidarnościowego. Usługi asystenta wpisują się w główny cel funkcjonowania Funduszu Solidarnościowego, którego ideą jest m. in. zapewnienie dostępności do usług asystencji osobistej, tj. wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób niepełnosprawnych.

Roli Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej podjęło się 14 kobiet (zaangażowanych na umowy cywilnoprawne), niebędących członkami rodziny uczestnika programu (osoby z niepełnosprawnościami):
1) posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta; lub
2) posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnym w formie wolontariatu; lub
3) wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że osoba wskazana spełnia przynajmniej jeden z warunków, o których mowa w pkt 1 lub 2.

Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na pomocy asystenta w:
1) wykonywaniu przez uczestnika czynności dnia codziennego;
2) wyjściu, powrocie lub dojazdach z uczestnikiem w wybrane przez uczestnika miejsca;
3) załatwianiu przez uczestnika spraw urzędowych;
4) korzystaniu przez uczestnika z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galeria sztuki, wystawa);
5) zaprowadzaniu i odebraniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej.

Usługi, skierowano do 29 osób z niepełnosprawnościami (w tym do 4 dzieci do 16 roku życia posiadających orzeczenie o niepełnosprawności).

Za realizację usługi asystencji osobistej, uczestnik nie ponosi odpłatności.

W 2023 roku zaplanowano aż 14.560 godzin usług wsparcia asystenta. Usługi będą mogły być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W ramach Programu Gmina otrzymała wsparcie finansowe do wysokości 100% wnioskowanych kosztów realizacji usług, tj. 651 337 zł.

Z naszych obserwacji wynika, iż realizacja Programu wpłynęła pozytywnie na udział Uczestników Programu w życiu społecznym, podniosła poczucie niezależności i umiejętność decydowanie o sobie bez potrzeby angażowania w to rodziny lub przyjaciół. Działania asystentów nastawione są na rozwijanie umiejętności niezbędnych w życiu społecznym, motywację do podejmowania aktywności, wsparcie w podstawowych czynnościach dnia codziennego, uczenie się nowych rzeczy oraz budzenie zainteresowań.

Uczestnicy Programu indywidualnie ustalają godziny świadczenia wsparcia z asystentem w zależności od zgłaszanych potrzeb. Każdy asystent zobowiązany jest do comiesięcznego udokumentowania wykonywanej usługi. Powyższe pełni funkcję dowodową, ale też poznawczą, bo pomimo wieloletniego doświadczenia i wcześniejszego rozeznania, nie przypuszczaliśmy, że asystentura będzie tak istotnym wsparciem dla Uczestników.

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z wyselekcjonowanych zdjęć, pokazujących przykładowe formy wsparcia, o których oczywiście decydują sami uczestnicy Programu.

Osoba do kontaktu:
Marzena Majewska, Koordynatorka Programu, tel. 52 389 53 67

Kontakt

ul. Mickiewicza 22A, 89-410 Więcbork Telefon: +48 52 389 53 50 Fax +48 52 389 53 51 E-mail biuro: sekretariat@cuswiecbork.pl Biuletyn Informacji Publicznej

Media społecznościowe

Facebook YouTube

Jak do nas trafić

Mapa strony

Zapisz się na newsletter

Realizujemy projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

© 2025 Centrum Usług Społecznych w Więcborku / Wykonanie: MALCZEWSKI / STUDIO

Napisz do nas

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?